مجله ی پزشکی

 

 

.:: چند راه عجیب اما ساده برای سرما نخوردن! ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


با توجه به اینکه در فصل پائیز هستیم و سرماخوردگی هم کم و بیش رواج دارد، باید بدانیم، راه‌های متعددی است که می‌تواند از گسترش سرماخوردگی در خانه جلوگیری کند، در اینجا چند راه حل عجیب اما ساده برای جلوگیری از سرماخوردگی را برای شما دوستان پرشین استار ذکر می‌کنیم:

1. دست‌هایتان را بشویید. هر بار که شما به دکمه آسانسور، دسته تردمیل، دستگیره درب‌ها یا غیره دست می‌زنید، دست‌هایتان میلیون‌ها میکروب به خود جذب می‌کنند. به همین دلیل است که متخصصان معتقدند شستن دست‌ها بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف است. حداقل حدود 20 ثانیه دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید و بین انگشت‌ها و زیر ناخن‌هایتان را هم فراموش نکنید. اگر به آب و صابون دسترسی نداشتید، از ضدعفونی کننده‌هایی که در ترکیبات آنها الکل وجود دارد، استفاده کنید.

2. بیشتر معاشرت کنید. حتما می‌دانید که دوستی‌ها و روابط اجتماعی گسترده و صحیح، اثرات مضر هورمون‌های استرس را کم می‌کند. اما تحقیقات جدید نشان داده است که هرچه دوستان بیشتری داشته باشید، سالم‌تر خواهید بود. پزشکان به 83 دانشجوی سال اول دانشگاه، واکسن آنفلونزا تزریق کردند و متوجه شدند که تعداد آنتی‌بادی‌های مبارزه با بیماری آنفلونزا در بدن افرادی که روابط اجتماعی بیشتری دارند، بیشتر از کسانی است که روابط محدوتری دارند.

3. مسواک‌هایتان را جداگانه نگهداری کنید. وقتی یکی از افرادی که در خانه شما زندگی می‌کند دچار سرماخوردگی می‌شود تقریبا جلوگیری از سرایت آن به افراد دیگری که در همان خانه زندگی می‌کنند، غیر ممکن است و احتمالا شما هم بعد از مدتی، سرفه کردن و عطسه کردن را آغاز می‌کنید. یکی از راه‌هایی که می‌تواند از گسترش سرماخوردگی در خانه جلوگیری کند، این است که اعضای خانواده مسواک‌هایشان را جدا از هم نگهداری کنند، یعنی طوری آنها را قرار دهید که با یکدیگر تماس نداشته باشند.

4. به نظافت آشپزخانه بیشتر توجه کنید. هر روز حوله مخصوص خشک کردن ظروف‌تان را عوض کنید. هیچ وقت از حوله‌ای که برای خشک کردن دستان‌تان استفاده کرده‌اید، برای خشک کردن ظرف‌ها استفاده نکنید. بهتر است اجازه دهید ظرف‌ها با جریان هوا خشک شوند. اسکاچ ظرفشویی را همیشه کاملا بشویید و اگر تا مدتی آنها را نمی‌خواهید (مثلا شب تا صبح) در جایی قرار دهید که خشک شوند. همچنین هر چند مدت یک بار، آنها را عوض کنید.
 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.:: شش توصیه مهم برای کودکان بدغذا ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


وقتی که کودک از غذا خوردن اجتناب می‌کند، والدین نگران می‌شوند….؟ فرزندم غذا نمی‌خورد! همۀ متخصصان اطفال بر سر این موضوع متفق القول اند که بهترین راه حل، نشان دادن کمترین حد ممکن نگرانی است. با این حال، این کار آسان نیست. ۶ توصیه داریم که می‌توانند به شما کمک کنند.

1. باید بدانید که شرایط نقش بسیار مهمی بازی می‌کند و دلایل کاملاً منطقی متعددی وجود دارند که یک کودک به دفعات، از غذا خوردن امتناع کند:
- وعدۀ قبلی غذایش خیلی حجیم بوده است.
- در بین وعده های غذایی، چیزهای زیادی می‌خورد.
- او خسته یا مضطرب است، مثلاً شب ها.
- او در حال گذار از یک دوره ای است که کمتر رشد می‌کند، بنابراین نیاز کمتری به خوردن دارد.
- قبل از این که بگویید فرزندتان "بد غذا است" یا بدتر "مشکل تغذیه ای دارد"، تمام این موارد را بررسی کنید.

2. استفاده از تمام جایگزین ها
نگرانی عمدۀ والدین این است که چون فرزندشان از خوردن غذا یا خوردن برخی مواد غذایی خودداری می‌کند، تمام مواد مغذی را که بدنش نیاز دارد، دریافت نکند. این نگرانی کاملاً بی مورد است، کودک نمی‌گذارند که از گرسنگی بمیرند… اما برای اینکه شما خاطر جمع شوید، چند پیشنهاد داریم که می‌توانید در صورت لزوم آنها را جایگزین غذای کودک تان بکنید:
- سوپ، مواد خام یا پوره ها به جای سبزیجات پخته
- کمپوت یا آب میوه ها به جای خود میوه
- ماست، پنیر یا دیگر لبنیات به جای شیر
- تخم مرغ، لبنیات یا حبوبات به جای گوشت

3. کمی سرسخت بودن
اگر فرزندتان مثلاً از خوردن سبزیجات امتناع می‌کند، در تمام وعده های غذایی این مواد را برایش آماده کنید اما بقیۀ غذا را تغییر دهید: برای مثال گراتین گل کلم و ماهی، یا به همراه گوشت یا سیب زمینی و… اغلب باید در بیش از ده مورد، یک مادۀ غذایی را به کودک بدهید، تا آن را قبول کند. اگر آن مادۀ غذایی را با خوراکی های دیگر همراه کنید، شانس خود را بالا برده اید.

4. جدا کردن یا مخلوط کردن؟
گوش به زنگ فرزندتان باشید و سعی کنید او را بشناسید. بعضی بچه ها در برابر روش پوشش مقاومتی نشان نمی‌دهند، در این روش تکه های سبزیجات و غذاهایی را که دوست دارد را به چیزهایی که به طور عادی دوست ندارد، اضافه می‌کنید. اما بعضی دیگر می‌خواهند چند لقمه از سبزیجات بخورند اما از خوردن چیزهای دیگری که با آن مخلوط شده، امتناع می‌کنند. تا قبل از اینکه منوی غذای خانوادگی تان مختل شود، سعی کنید آن را به دست بگیرید و جلوی خراب شدنش را بگیرید.

5. جلوی هرزه خوری فرزندتان را بگیرید
بچه ها مثل همۀ بزرگترها نباید هرزه خوری کنند، اما نه به خاطر اینکه ممکن است مثل بزرگترها اضافه وزن پیدا کنند، به این علت که هرزه خوری ممکن است جلوی اشتهای کودک را بگیرد. بنابراین از دادن خوراکی در بین وعده های غذایی به کودک خودداری کنید، خصوصاً برای تشویق کردن، آرام کردن یا دلداری دادنش.

6. شروع کردن با مهم ترینها
فرزند شما یک سری الویت های غذایی دارد و دنبال خوراکی هایی می‌گردد که بیشتر ترجیح می‌دهد نسبت به آنهایی که کمتر دوست دارد، و این کاملاً طبیعی است. اما این وضعیت نباید تا آنجا پیش رود که کودک فقط از یک گروه غذایی، تغذیه کند. بنابراین سبزیجات (یا مواد غذایی دیگر را که کودک عموماً از خوردن آن خودداری می‌کند) را در اول وعدۀ غذایی به او بدهید. گرسنگی اش بقیۀ جریان را پیش می‌برد!
 

 

 

 

 

 

 

.:: نقش ویتامین ها در بهبود وضعیت پوست شما ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


به نقل از سالم زی: اگر شما پوستی سالم داشته باشید، ظاهری بهتر خواهید داشت. یک پوست ظریف و نرم، به راحتی از یک پوست زمخت و خشن قابل تشخیص است. مواد غذایی مصرفی شما، تاثیر بسزایی در کیفیت و ظاهر پوست تان دارند.

رژیم غذایی با غذاهای فرآوری شده به پوست شما احساس چرب بودن و یا تغییررنگ دادن را می دهد. اما بدن هایی که از غذاهای حاوی تمامی ویتامین های توصیه شده تغذیه می کنند همیشه ظاهری سالم تر دارند. اما چه ویتامین هایی مورد نیاز پوست شما است و آنها دقیقا چه کاری انجام می دهند؟ در اینجا اصول اولیه در مورد ویتامینها و سلامت پوست را توضیح میدهیم:

ویتامین آ (A) : این ویتامین برای نگهداری و ترمیم بافت پوست لازم است. اگر پوست شما به سرعت خشک می شود، احتمالا دچار کمبود ویتامین آ شده است. این ویتامین را می توانید روزانه از طریق مصرف غذاهایی مانند سیب زمینی شیرین، هویج و سبزیجات برگ دار تامین نمایید. تحقیقات آکادمی پوست آمریکا نشان داده استفاده از لوسیون های حاوی ویتامین آ بر روی پوست به کنترل شدن آکنه و کاهش چین و چروک کمک می کند.

ویتامین ب کمپلکس (B Complex) : این ویتامین در مواد غذایی مانند آرد جو، برنج، تخم مرغ و موز یافت می شود. ویتامین ب کمپلکس حاوی بیوتن می باشد. (بیوتن ماده شکل دهنده ناخن ها، پوست و سلولهای مو است) کمبود ویتامین ب کمپلکس در رژیم غذایی، باعث ریزش مو می شود. کرم های موضعی و پمادهای ساخته شده با ویتامین های گروه ب، می توانند سلولها را هیدرات کرده و درخششی خاص به پوست بدهند. همچنین تحقیقات نشان داده که استفاده از این کرم ها خاصیت ضد التهابی نیز دارد.

ویتامین ث (C) : مرکبات، سبزیجات، فلفل و گل کلم، سرشار از این ماده مغذی حیاتی هستند. ویتامین ث، اصولا به عنوان یک مبارز با سرماخوردگی شناخته شده و هنگامی که این ویتامین استفاده می شود به تولید کلاژن کمک میکند. کلاژن پروتئینی است که در ماتریکس خارج سلولی جانوران، وجود دارد. این ماده فراوان ترین پروتئین بدن محسوب می گردد. پروتئین کلاژن بصورت رشته های کلاژن در همه انواع بافت همبند، ولی به میزان متفاوت یافت می شود. همچنین، ویتامین ث، به کاهش چین و چروک و بهبود بافت پوست کمک می کند.

ویتامین ای (E) : برای رفع خشکی پوست و ترمیم اثرات زخم ها و خراش ها، از این ویتامین بر روی پوست خود استفاده کنید. برای داشتن پوستی نرم و صاف، سعی کنید آجیل، زیتون و اسفناج، که سرشار از این ویتامین هستند را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید. این ویتامین نه تنها به داشتن پوستی نرم به شما کمک می کند بلکه باعث می شود موهایی محکم تر با درخششی خاص را از آن خود کنید. پیشنهاد می شود برای از بین بردن اثرات زخم های قدیمی از مالیدن روغن های حاوی ویتامین E بر روی آنها دریغ نکنید.

ویتامین کا (K) : ویتامین کا می تواند بهترین راه حل برای بهبود پوست هایی با جوشهای تیره و کبودی باشد. برای محو کردن این تیرگی ها و چین و چروک ها به دنبال کرم های حاوی این ویتامین باشید. گرچه رژیم های غذایی حاوی ویتامین کا، به رفع کمبود این ویتامین کمک می کنند ولی بهترین راه برای تامین آن، استفاده موضعی پماد و یا کرم های حاوی این ویتامین است.
 

 

 

 

 

 

 

.:: نكاتی در مورد دندانهای شیری ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


برخلاف تصور عده زیادی از والدین كه برای دندانهای شیری اهمیتی قائل نیستند و كوشش جهت تمیز كردن آنها نمی‏كنند، مراقبت از دندانهای شیری از ابتدای رویش آنها در دهان الزامی است. تنها با مراقبتهای ویژه از دندانهای شیری كودكان می‏توان انتظار رویش صحیح دندانهای دائمی را به جای آنها داشت. این مطلب به خصوص در مورد دندانهای آسیای شیری كودكان اهمیت بیشتری دارد، زیرا این دندانها باید تا حدود ۱۰سالگی به طور سالم در دهان باقی بمانند.

متاسفانه اغلب پدرها و مادرها بر این باورند كه زود خراب شدن دندانهای شیری و كشیدن آنها مهم نیست چرا كه دندانهای دایمی به جای آنها خواهند رویید، به این ترتیب با عدم مراقبت كامل باعث پوسیدگی زودرس و از دست رفتن آنها حتی در سنسن ۳-۴سالگی می‏شوند كه نتیجه آن كج روئیدن یا نروئیدن دندانهای دایمی زیرین است.
 

 

 

 

 

 

 

.:: ویژگی های یك خمیردندان مناسب ::.


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


علی اینانلو جراح و دندان پزشك: برای درمان و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها از خمیر دندان هایی استفاده كنید كه حاوی فلوراید هستند.

وی تصریح كرد: برای كاهش چسبندگی مواد مصرفی بر روی دندان ها از خمیر دندان هایی استفاده كنید كه حاوی پیروفسفات هستند و برخی دیگر از خمیر دندان ها دردهای دندان را كه از خوردن مواد سخت(گردو و پسته) و عواملی مانند سردی و گرمی هوا به وجود می آیند كاهش می دهد. اینانلو در پایان عنوان كرد: ویژگی های یك خمیر دندان مناسب این است كه قدرت از بین بردن میكروب های بوجود آمده در دهان را داشته باشد (ناشی از غذاهای به جا مانده بر روی دندان ها) و بافت یكنواخت و نرمی داشته باشد، به لثه ها دندان ها و پوست دهان آسیب نرساند و بسته بندی آن طوری باشد كه همه شرایط برای ماندگاری و پایداری را داشته باشد.
 

 

 

 

 

 

 

.:: هشدار به دختر خانمهای چاق ::.

 

 

 

 

 

مححققان آمریکایی به این نتیجه رسیده اند که دختران چاق بیش از پسران چاق در شرایط مساوی مستعد ابتلا به مرض قند هستند. بر اساس این تحقیق، تعدادی پسر و دختر چاق که مبتلا به دیابت نبودند، با تست عدم تحمل گلوکز آزمایش شدند که دختران بیشتری نسبت به پسران دارای اختلال در این تست بودند. اختلال در این تست یکی از نشانه های ابتلا به مرض قند است.

طبق نظر این دانشمندان، دختران در تمام مراحل بلوغ بیش از پسران مستعد داشتن اختلال تحمل گلوکز هستند. این کودکان همچنین بیشتر در معرض ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی خواهند بود. دیابت زمانی بروز می کند که بدن نتواند به درستی میزان قند خون خود را کنترل و از انسولین استفاده کند و ارتباط نزدیکی با چاقی دارد.
 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 

.:: مهمترین عوامل تخریب كننده كبد ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


کبد از اندام های مهم و حیاتی بدن است که بدون آن ادامه حیات غیرممکن است.

پانکراس یا همان لوزالمعده به همراه کبد، نقش مهمی در هضم و متابولیسم مواد غذایی به عهده دارند. کیسه صفرا نیز اگر چه اندامی مهم است، ولی بدن به خوبی خود را با فقدان آن، تطبیق می دهد. آگاهی از ساختمان و عملکرد این اندام ها برای حفظ سلامت و كارآیی بهتر بدن، بسیار مهم و ارزشمند است.

مهمترین وظایف كبد شامل متابولیسم کربوهیدرات، پروتئین و چربی، ذخیره و فعال کردن ویتامین ها و مواد معدنی، تبدیل آمونیاک به اوره، متابولیسم استروئیدها و بالاخره عمل کردن به عنوان یک صافی برای حفاظت در برابر سیل مواد مضری که به خون سرازیر می شوند، است.

کبد همچنین صفرا تولید می کند. نمک های صفراوی برای هضم و جذب چربی و ویتامین های محلول در چربی استفاده می شوند و محصول نهایی انهدام گلبول های قرمز در کبد ترکیب شده و از طریق صفرا دفع می شود. پزشكان تاكید دارند كه اگر كبد دچار اشكال شود، فرد با مشكلات و اختلالاتی چون افسردگی، نگرانی، اضطراب، خمودگی، بی حالی، درهم كشیدگی چهره، رنگ پریدگی یا تیره شدن پوست صورت، دیدن كابوس و گوشه گیری مواجه می شود.

به گفته متخصصان از جمله مهمترین عواملی كه موجب آسیب دیدن كبد می شوند عبارتند از:

- شب دیر خوابیدن و صبح دیر از خواب بیدار شدن
- ادرار نکردن پس از بیدار شدن از خواب
- پرخوری
- نخوردن صبحانه
- مصرف بی حد دارو
- مصرف مواد نگهدارنده، افزودنی ها، رنگ های خوراکی و شیرین کننده های صنعتی
- مصرف روغن ناسالم برای طبخ غذا
- مصرف غذاهای خام البته به غیر از سبزیجات و یا مصرف سرخ کردنی های بیات و از قبل مانده


بر اساس این گزارش، انواع میوه ها و سبزی های تازه بخصوص کاهو و هویج و خیار، روغن زیتون، انار و شاتوت اثر معجزه آسایی روی بهبود فعالیت کبد دارند. با تغذیه صحیح و مناسب می توان کبد را سالم نگه داشت. برخی از پزشكان معتقدند اهمیت سلامت كبد به حدی است كه می توان گفت سالم بودن آن معادل سلامت جسم و روان انسان است. یکی از شگفتی های کبد، ترشح ماده ضد ویروسی به نام اینترفرون است. این ماده زمانی تولید می شود که کبد در نهایت سلامت باشد. پس باید از این عضو ارزشمند و حیاتی نهایت مراقبت را انجام دهید.
 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.:: نصیحتی کنمت، بشنو و بهانه مگیر ... ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


رضا دهکی؛ دخت ایران : طیف کثیری از عقلا و فضلا اعتقاد دارند عصر برخورد به سر آمده و دوره، دوره گفتمان است. اساسا گفتگو، می‌تواند کلید قفل‌های بسته زیادی شود و می‌تواند قفلی بر کلی چیزهای بد، مثل جنگ و دعوا و دشمنی و کینه هم باشد! به قول انشاهای قدیم، البته واضح و مبرهن است که گفتگو هم باید از راهش صورت گیرد. همین گفتگو، خودش اگر از راه درستش خارج شود، چه بسا به سوتفاهم، جدل، درگیری و... منجر شود، چنان که اگر طرفین گفتگو همان اول، در مورد اختلاف‌شان، توی سر و کله همدیگر هم می‌زدند، اینقدر شدید نمی‌شد! اطناب کافی است! حالا که خوب ملتفت شدیم که گفتگو خوب است و چه جورش خوب است، برویم سر اصل مطلب!

آقای عزیز، خانم محترم (یا برعکس! آقای محترم، خانم عزیز! چرا بحث می‌کنید آخر؟!) در مورد مسائل جنسی‌تان با همسرتان گفتگو کنید. هیچ اشکالی که ندارد هیچ، خیلی هم خوب است. اگر خجالت کشیدن را بهانه می‌کنید که انصافا بی معنی است. (حتما باید توضیح بدهم چرا؟!) نگرانید نکند طرفتان فکر کند همه‌اش این مسائل توی ذهن شما می‌چرخد و اساسا به موضوع دیگری فکر نمی‌کنید؟! اگر این یادداشت آموزش دهنده نبود، بهتان می‌گفتم که اگر طرف واقعا با پیش کشیده‌شدن چنین صحبتی، همچنین افکاری را از سرش عبور دهد، همان بهتر که در جهل مرکب خودش بماند و شما هم ولش کنید برود با یک آدم چشم و گوش بسته ازدواج کند که از رابطه، فقط گل و هدیه دادن بلد است و نگاه‌های عاشقانه! تا چشمش درآید! آره خواهر! ... (ببخشید، یک لحظه خط رو خط شد!) ... البته شما هم باید حواستان باشد که چگونه قضیه را مطرح کنید که چنین شائبه‌ای در طرف‌تان ایجاد نشود. گفتم که، گفتگو خوب است، ولی از راه درستش! راه درستش را خودتان پیدا کنید دیگر! همه چیز را که نباید همچین آماده یادتان داد!

خلاصه اینکه بچه که نیستید که خجالت بکشید و رودربایستی کنید و نگوئید چه می‌خواهید و یا احیانا وقتی چیزی آنطور که دوست دارید نیست، قهر کنید و بدعنقی و اینها. مطمئنا رابطه جنسی، بخش مهمی در رابطه‌تان است. گفتگو در این باره، می‌تواند کمک بزرگی برای حفظ و بهبود کل رابطه شما باشد. فقط در آخر چند نکته را فهرست وار بگویم که نگوئید این همه نوشت، کجایش آموزشی بود!

- در هنگام رابطه جنسی یا مستقیما بعد از پایان آن، از گفتگو درباره مسائل پایه آن بپرهیزید. این همه وقت هست، عدل باید بگذارید همین وقت؟! این زمان ها اصلا مناسب برای گفتگو در این زمینه نیستند؛ چرا که یا آن را احساسی می‌کنند یا از آن سو باعث سرخوردگی، دلزدگی و سردی از آن رابطه می‌شوند. کارشناسان خانواده معتقدند بهترین شرایط برای صحبت در این مورد، اعلام زمان قبلی برای این گفتگو و ایجاد شرایطی صمیمی است. البته توصیه می شود این شرایط صمیمی نه خوابیده که نشسته و مثلا در حال صرف چای باشد تا گفتگو به انحراف کشیده نشود!

- زبان گفتگویتان مهربان باشد. از طعنه، تحقیر، انتقاد تند و چنین چیزهایی جدا خودداری کنید. سعی کنید در گفتگویی آرام و منطقی به گفت و شنود درباره خواسته‌های هم نشسته و به نتیجه خوبی برسید.

- انتقادهایتان را رک و تند و تیز مطرح نکنید. اگر انتقادی دارید، بیان مستقیم آن، می‌تواند موجب ناراحتی طرف مقابلتان شود. بهتر است انتقادهایتان را به گونه‌ای بیان کنید که برای طرفتان برخورنده نباشد. مثلا اگر از اندام طرفتان راضی نیستید (به دلیل چاقی یا لاغری) می‌توانید نگرانی‌تان را در مورد تندرستی طرفتان و رابطه‌اش با این مسئله بیان کرده و با ابراز اینکه بیان این مسئله تنها از روی علاقه شما ناشی می‌شود، موضوع را مطرح کنید.

- در صورت نیاز از مشاوره افراد مناسب بهره ببرید. (توضیح می‌خواهد؟! مشاورها هم باید نان بخورند دیگر!)

- به خواسته‌های طرف مقابلتان احترام بگذارید. یادتان باشد اگر کاری را که حتی چندان باب میلتان نیست به خاطر خواسته طرفتان بپذیرید، ضمن نشان دادن عشق و علاقه‌تان به وی، می‌توانید انتظار داشته باشید طرف مقابل هم به خواسته‌های شما، حتی اگر چندان باب میلش نباشد، احترام بگذارد.

- یادتان باشد مقایسه نکنید! مقایسه خودتان یا همسرتان با دیگران زهر هلاهل این گفتگوهاست... مراقب باشید سمی نشوید!

- و آخرین نکته... نتایجی را که در گفتگوها می‌گیرید، به خاطر سپرده و اجرا کنید. حتی گاهی خارج از این نتیجه‌ها، کدهای مهمی درباره طرف مقابلتان کشف خواهید کرد. قرار نیست فقط گفتگو کرده باشید که گفتگو کرده باشید! یعنی خواستی بگوئی که بیا، حرفت را گوش کردیم فقط؟! به عمل کار بر آید، به سخندانی نیست! آره جانم! نصیحتی کنمت بشنو و بهانه مگیر...
 

 

.:: موهای زاید و راههای درمان آن ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


هیرسوتیسم چیست و چرا ایجاد می ‌شود؟ هیرسوتیسم یا پُر مویی، رویش بیش از اندازه موها در صورت یا بدن زنان است البته در جاهایی كه بیشتر مردها در بدنشان مو دارند، یعنی چانه، پشت لب، روی سینه و شكم. اگر چه ممكن است پرمویی در مردان هم ایجاد شود، اما در زنان بیشتر آزاردهنده است. این موها معمولاً ضخیم ‌تر، تیره‌ تر و متفاوت ‌تر از موهای معمولی هستند.

دلایل آن كدامند؟ پُر مویی به دنبال تولید بیش از حد هورمون‌های مردانه ایجاد می‌ شود. نشانگان تخمدان پلی ‌كیستیك، نشانگان كوشینگ، وجود تومورهای تخمدان یا غده آدرنال هم ممكن است، موجب بروز پُر مویی شود. بعضی از داروها مانند قرص‌های ضد بارداری، داروهای استروئیدی و هورمونی هم ممكن است سبب بروز پُر مویی در زنان شوند. همچنین پُر مویی ممكن است، ارثی باشد.

چه زمانی باید شروع به درمان کرد؟ در صورتی كه رویش‌ موهای زائد ناگهانی باشد یا به مقدار زیاد روی صورت یا گردن باشد و یا همراه با بروز سایر علایم مانند جوش ، قاعدگی‌ نامنظم، ضخیم شدن صدا و افزایش توده ی عضلانی باشد، حتماً بایددرمان را آغاز کرد.

درمان آن چیست؟ تولید هورمون‌های زیاد به همراه عدم تخمك‌ گذاری ممكن است در زنان ایجاد شود. بنابراین در صورتی كه مبتلا به اضافه وزن یا چاقی هستید، حتماً وزن خود را كاهش دهید.

كاهش وزن، میزان ترشح هورمون‌هایی كه سبب‌ رویش موهای زائد می ‌شود را كاهش می ‌دهد. سایر روش‌ها برای حذف یا كاهش رویش مو روی صورت یا بدن شامل موارد زیر است:

- قرص‌های ضد بارداری به میزانی كه پزشك توصیه می‌ كند، در درمان پُر مویی مؤثر است. گاهی استفاده از داروهای كاهش ‌دهنده تستوسترون (هورمون‌ مردانه) لازم است.

- در صورتی كه هیرسوتیسم در شما خفیف است و مشكلات هورمونی خیلی جدی نیست، نیازی به درمان وجود ندارد. گاهی با استفاده از تراشیدن، می‌ توان موهای زائد را از بین برد. تراشیدن روشی آسان و ایمن برای از بین بردن موهاست، اما نكته‌ای كه در تراشیدن باید مورد توجه قرار گیرد، این است كه پوست در حین تراشیدن ممكن است صدمه دیده و ملتهب شود. در صورتی كه پوستتان التهاب پیدا كرد، در جست ‌وجوی روش درمانی دیگری باشید.

جالب است بدانیم تحقیقات دانشمندان در تركیه نشان می ‌دهد، نوشیدن چای نعناع به كنترل رشد غیرطبیعی مو در زنان كمك می ‌كند. به گفته این محققان، مصرف چای نعناع موجب كاهش هورمون مردانه تستوسترون آزاد یا فعال در خون شده و چند هورمون زنانه را در بدن افزایش می‌ دهد. نوشیدن دو بار در روز چای نعناع، سطح هورمون‌های مردانه را كه موجب رویش موی زائد و غیرطبیعی روی شكم، سینه و صورت زنان می ‌‌شود، كاهش می ‌دهد.

به اعتقاد پژوهشگران تركیه، نعناع متابولیسم هورمون‌هایی مانند تستوسترون را تحت تأثیر قرار داده و یا به طور مستقیم بر هورمون مردانه اثر می ‌گذارد. بسیاری از پزشكان برای درمان رویش غیرطبیعی مو، اغلب از دارو برای كاهش سطح هورمون‌های مردانه در بدن استفاده می‌ كنند. در این تحقیقات آمده است كه نعناع می ‌تواند یك درمان جایگزین برای داروهای شیمیایی باشد.

- گاهی برای تخریب فولیكول‌های مو از لیزر استفاده می ‌شود. این كار از رویش دوباره مو نیز جلوگیری می‌ كند. برای اطمینان از تأثیر لیزر، این كار در چند جلسه و برای چند هفته انجام می ‌شود، البته ممكن است، لیزر به طور دائم و همیشگی از رویش موها جلوگیری نكند. این كار هزینه زیادی دارد و باید به وسیله متخصص ماهر انجام شود. از عوارض جانبی این روش درمانی، قرمزی، تیره شدن یا روشن شدن پوست محلی است كه روی آن لیزر انجام شده و گاهی نیز باقی ماندن آثار زخم است.

- گاهی پزشكان داروهایی به نام داروهای ضد آندروژن را برای كنترل ترشح هورمون‌های مردانه توصیه می‌ كنند. این داروها معمولا حداقل به مدت سه تا شش ماه طول می ‌كشد تا تأثیر بگذارند. این داروها، رویش موهای جدید را كاهش می‌ دهند اما احتمال اینكه میزان موهای قبلی را كاهش دهند، كم است.

- تجویز بعضی كرم‌ها كه روی صورت و چانه استفاده می ‌شود هم از دیگر روش‌های درمانی است. این كرم‌ها رشد فولیكول‌های مو را كند می‌ كنند و اثرات آن چهار تا هشت هفته بعد از شروع درمان دیده می‌ شود. به خاطر بسپارید كه نباید توقع داشته باشید كه درمان، سریعاً تأثیرات خود را نشان دهد. بعضی از اثرات دارو‌ها را نمی‌ توان به سرعت مشاهده كرد و ممكن است، چند هفته طول بكشد تا دارو تأثیرات خود را نشان دهد. نكته مهم در درمان پُر مویی آن است كه به دقت به توصیه‌های پزشك معالج خود توجه كنید.

پُرمویی و بارداری
حاملگی می ‌تواند به ‌طور هم زمان رشد موها را افزایش دهد و به دوره‌های رشد مو و ریزش آن منجر شود. بارداری در بیمارانی كه دچار پرمویی هستند، به طور طبیعی ادامه می ‌یابد، اما در بیمارانی كه دچار تخمدان‌های پر از كیست هستند و قبلاً دچار قاعدگی نامنظم بوده‌اند، خطرناك است. در صورتی كه برای درمان پُرمویی دارو مصرف می‌ كنید و می‌ خواهید باردار شوید، حتماً باید داروهای خود را قطع کنید و با پزشك ‌تان مشورت نمایید.
 

 

.:: موثرترین راههای کاهش وزن ::.

بهترین راه برای کاهش وزن، کاستن کالری مصرفی و افزایش فعالیت جسمانی است. برای کاهش نیم کیلوگرم در یک هفته و ثابت نگاه داشتن آن، به راهکارهای زیر توجه فرمایید:

1. اولین گام برای کاهش وزن، تصمیم به کاهش وزن است، سپس با توجه به تعیین مقدار اضافه وزن خود بوسیله برنامه تناسب وزن با قد و با در نظر گفتن وضعیت سلامتی و جسمی خود، به تدریج می توانید به وزن ایده آل خود برسید. از نظر کارشناسان، کاهش وزن به مقدار حدود نیم کیلو گرم در هفته، به بدن هیچ آسیبی نمی رساند.

2. برنامه روزمره خود را طبق برنامه رژیمی و برای رسیدن به وزن ایده آل، تغییر دهید. سپس با کاستن مقدار کالری اضافی مصرفی و جایگزینی مواد کم کالری به همراه افزایش فعالیت جسمانی، هدف خود را دنبال کنید.

3. با کم کردن مقدار حجم غذاهای پرکالری و چرب، مثل، شیرینی، شکلات، ...، سرخ کردنی ها که حاوی روغن زیادی هستند، مقدار چربی های اشباع شده و مضر را، همچون، کلسترول، اچ دی ال و... را در بدن خود کنترل کنید. از مواد غذایی و سبزیجات فیبردار، مثل، میوه ها، سب

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط reza